Sunday, January 2, 2011

Gold & Silver Performance ; Jan 2011

Salam Tahun Baru 2011.

Baru balik dari mengerjakan Rukun Islam ke-5 pada 13hb. Dec, saya tak sempat nak ambil pusing tentang gold investment ini. Rupa-rupanya 3 hari selepas saya pulang kadar harga emas dunia telah turun di tahap yang paling rendah dalam range harga semasa emas iaitu 1370USD/oz berbanding dengan 1415USD/oz sekarang ini. Jikalau tidak inilah peluang keEMASan untuk menambah koleksi simpanan saya dan untuk urusan jual beli emas dengan customer-customer saya.

Tapi tak apa emas akan sentiasa naik, ianya tidak akan mengecewakan sesiapa yang menyimpannya.

Setelah involve dlm pelaburan emas ini, saya dah tak lagi menoleh ke belakang. Saya yakin bahawa untuk long term investment, emas lah jawapannya dan jikalau ASB mengatakan ia adalah safe investment dan pada saya emas terlebih 'safe'. Cuba lihat graf di bawah:

http://www.kitco.com/LFgif/au0365nyb.gif

Jika kita membuat perkiraan kasar pun kadar keuntungan kira-kira 22% untuk 1 tahun untuk pelaburan dalam emas ini. Announcement PNB untuk rate keuntungan ASB adalah 8.25%. Maka buba tenung, renung, fikir-fikirkan dan yang penting jangan termenung.


Cuba perhatikan jika melabur dalam Perak (Silver) pula :


Prosedure yang sama juga saya buat, hasilnya pulangan sebanyak 45% untuk investment dalam silver.

Buat masa ini saya melabur dalam kedua-dua barangan metal yang berprestij ini. Di mana emas untuk alat perniagaan saya yang mudah dicairkan dan silver untuk long term investment (sasaran saya 5 - 10 tahun).

Currently, saya sedang study menukar 'simpanan' anak-anak dari insurance kepada gold. Apabila sudah dapat result saya akan wartakan. Dari congak-congak kasar saya.... ianya memang berbaloi kerana SAYA YANG MENGAWAL INVESTMENT SAYA DAN BUKAN RE MISER YANG MENGATURKAN HALAUN SAYA.

Jika hendak mendapatkan keterangan lebih lanjut sila hubungi saya di irsofiankezo@gmail.com dan 019.351.4647. Salam EMAS.

No comments:

Post a Comment