Sunday, October 17, 2010

Piling vs Raft Foundation !!!????

Bersembang-sembang dengan kawan lama tentang hal perkembangan masing-masing petang tadi. Then, kebetulan dia baru sahaja selesai menghadiri kelas di hujung minggu saya bertanyakan tentang status 'further study' dia untuk Degree dia.
Tajuk Tesis yang diberikan adalah Perbezaan antara Piling dan Raft Foundation, seronok jugak tajuk ini dan banyak sebenarnya yang boleh di ungkai. Namun saya difahamkan bahawa beliau hanya akan merungkaikan masalah tersebut dari aspek kos dan masa.
Namun apabila kita berbicara lagi dengan agak 'detail' (almaklumlah kita ni x-lecturer). So banyak soalan-soalan cupumas yang saya lemparkan. Agak terkejut kerana sinopsis pun belum 'firm' lagi dan status tesis tersebut telah 80% - 90% siap dan banyak lagi yang perlu diungkaikan lagi dan yang paling membimbangkan ialah 'presentation' yang bakal tiba lagi beberapa minggu.
Dimanakah silapnya ini............. Pensyarah yang mengawasi @ pun pelajar ..... !!! Siapa yang memberi tajuk, dan siapa yang 'melihat' dan memahami tajuk tersebut ?

Pada hemat saya : Piling dan Raft Foundation adalah 2 jenis foundation yg berbeza dan tidak boleh sewenang-wenangnya dibandingkan tanpa membuat percaturan @ penilaian secata Enginering yang rapi dan mendalam.

Sama-sama fikirkan..... demi industri .......

No comments:

Post a Comment