Sunday, January 16, 2011

Business Tips : IK #12

HARI 12: Promosi - Enjin Pencari
Oleh Irfan Khairi
Promosi perniagaan Internet tidak semestinya memakan belanja yang tinggi. Ia juga boleh dilakukan secara percuma. Cara yang paling efektif untuk promosi sesuatu laman web secara percuma adalah menggunakan enjin pencari.
Pastinya anda pernah menggunakan enjin pencari seperti Google, Yahoo dan MSN. Ketiga-tiga enjin pencari ini dikenali sebagai "The Big 3". Ini kerana 90% pengguna Internet menggunakan antara 3 enjin pencari ini. Bayangkan sekiranya sesiapa sahaja melakukan carian berkenaan dengan perniagaan anda di Internet, dan laman web anda tertera di search result yang dilakukan. Ini adalah promosi yang percuma dan efektif untuk apa sahaja jenis perniagaan.
Langkah pertama untuk memastikan laman web anda tersenarai di dalam enjin pencari adalah untuk anda daftar secara percuma di ketiga-tiga enjin pencari di atas. Untuk daftar secara percuma, lawati laman-laman berikut dan isikan maklumat laman web anda:
Masukkan maklumat laman web anda di URL yang diberikan di atas, dan laman web anda akan disertakan di dalam senarai carian enjin-enjin pencari tersebut. Ia mungkin akan mengambil masa antara 2 minggu hingga 1 bulan sebelum laman web anda disertakan.
Tip Revolusi:
Enjin pencari adalah kaedah penting dalam mempromosikan perniagaan Internet anda. Langkah di atas akan memasukkan laman anda di enjin-enjin pencari di atas (belum pasti di mukasurat. Namun, untuk memastikan laman anda tersenarai di muka hadapan enjin pencari, terdapat strategi tertentu.
Di Revolusi Perniagaan Internet, anda akan didedahkan strategi bagaimana mendapatkan laman web anda di muka surat pertama enjin pencari, supaya lebih ramai dapat jumpa laman web anda secara percuma!

No comments:

Post a Comment