Friday, August 19, 2011

Tazkirah ramadhan hari ke-19: 19ug2011; Imam Muda Taufik


Tazkirah ramadhan hari ke-19: 19ug2011; Imam Muda Taufik


1)Apabila kita duduk dlm majlis ilmu 400,000 malaikat memayungi kita.
2)Bulan Ramadhan adalah bulan pengampunan dosa,
3)Kita di sini Malaysia sepatutnya bersyukur kerana kemudahan dan kemewahan yang kita kecapi. Sedangkan di negara lain tidak dpt menikmati apa yg kita rasai dan sepatutnyalah kita akan dpt memanfaatkan apa yg ada ini utk bersyukur dan melipatgandakan keimanan kita kpd Allah.
4)Peristiwa nuzul quran dan perang badar adalah tanda isitimewaan Ramadhan ini.
5) Setelah kita memasuki fasa ke-3 ini, sambutan Ramadhan ini sepatutnya lebih meriah dengan melipatgandakan ibadat kita kpd utk mencari lailatul qadar. Bukannya semakin lemah dan membuat perkara yg tidak sewajaynya.
Banyakkan bacaan al Quran .
6)Menghormati bulan Ramadhan dgn menutup aurat, menhulurkan sedekah, mempercepatkan membayar zakat fitrah walaupun sunat berdekatan dgn syawal tetapi dikhuatiri kita cuai dan terlampau ramai hendak membayar sehingga menybabkan tidak membayar zakat.
7)Nuzul quran diturunkan adalah sebagai salah satu petunjuk, untuk mEmbawa kita kesyurga, malaikat jibril adalah yg paling hapir kpd Allah dan mempunyai sifat2 mulia dan agung di kalangan malaikat. Disebabkan dgn itulah.
8)Al quran ini adalah petunjuk, segala isi alquran itu tiada syak dan keraguan, ia dikenali dgn cahaya kepada kehidupan seluruh alam.
9)AL quran menghidupkan hati yg mati, menyuburkan hati yg hidup. Hidup yg disinari dgn bacaan al quran, akan mencapai ketenangan.
10)Membaca Al Quran dgn pengamatan dan renungan akan membuka hati. Dgn ke ikhlasan membaca alquran akan mendpt keredhaan allah taala,
11)Ilmu itu adalah cahaya dan cahaya itu tidak akan memasuki ke dlm hati jika hati tidak ikhlas.
12)Terkadang perkara yg baik itu tidak baik di sisi Allah walaupun pd kita kita ingatkan ianya baik.
13)Setiap Ujian daripada Allah adalah nikmat yg kita kecapi jika kita redha dgn ujian dr Allah. Juga tanda Allah mengasihi kita.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment